”Blue Sensation”- allt är blått:väggarna, spetsduken och chokladbollarna staplade i frestande pyramider på glasfaten. Runt bordet grupperar sig kvinnor och män, klädda i glidande nyanser av indigo, kobolt och ljusare blått. I nästa bild har frosseriet börjat. Händer griper efter de blå godsakerna, ögonen slutna, var och en uppslukad av sitt eget begär.

Slutscenen speglar utmattningen sedan hämningarna släppts, kroppar som ligger huller om buller med blåfläckade munnar som äter varandra. Ändå uteblir det förlösande mötet. Njutningen är inte ömsesidig och gemensam utan snarare isolerad och parallell.
Carin Blüchers iscensatta fotografier lämnar inget åt slumpen (Galleri Pinng-Pong i Malmö, t o m 22.9). Omsorgsfullt skapar hon levande tablåer av människor och textilier, frysta av kameran i ett givet ögonblick. Visuellt är det slående, raffinerade kompositioner av mönster, färger och former, svåra att slita blicken från.

Men hennes verk sträcker sig längre än så, bakåt i konsthistorien och in i samtiden. Från den laddade skärpan i renässansens och nyklassicismens (Ingres är en oemotståndlig referens) figurteckningar till en lika subtil som humoristisk kritik av vår tids hårt drivna individualism.

Carolina Söderholm