Review, Carolina Söderholm, ”Snäpp för snäpp kapar hon förankringen till verkligheten”, Sydsvenska Dagbladet 2018-12-01

Carin Blücher går från klarhet till klarhet. Så brukar det heta, när en redan bra prestation följs av något än bättre. I hennes fall innebär det snarare att gå från det gåtfulla till totalt förvillande. Ända sedan hon tog examen från Malmö konsthögskola under tidigt 2000-tal har hon omsorgsfullt komponerat sina tablåer, lika mycket regissör och scenograf som kostymör och fotograf. Jag minns kvinnokroppar smälta in bland mönstrade textiler, medvetet förvandlade till dekorativ rekvisita à la Henri Matisse. Jag minns spelet med det monokroma i överdådigt koloristiska scener, ett glupskt och raffinerat frossande i färg, material och begär.

På senare år har hon snäpp för snäpp kapat förankringen i verkligheten, och laborerat med kvinna, kropp, kontroll och geometri. Logiken gör kullerbyttor när hon i sin senaste bildsvit "Appearings #1-8" på Galleri Ping-Pong suddar ut gränserna mellan det målade, fotograferade och fysiska rummet. Fortfarande arbetar hon handgripligt och analogt. Kameran fångar kvinnorna som är involverade i olika absurda för att inte säga omöjliga situationer, liksom inkapslade eller utspillda och stelnade. Jag har inte sett något liknande. Det enda jag säkert vet är att hennes arbete aldrig varit mer lysande.”